ΠΡΩΤΟ ΕΤΟΣ
1. Εκλογικο συστημα και αλλαγη Συνταγματος
2. Αντιμετωπιση δημοσιου χρεους
Στο σημερινο κειμενο θα αναλυσω το (1) και στο επομενο κειμενο το (2).
Στο αρχικο μου κειμενο (εδω) ειχα εξηγησει οτι τα σημερινα δημοκρατικα πολιτευματα ουσιαστικα συγκεντρωνουν την εξουσια και δυναμη σε εναν πολυ μικρο αριθμο ατομων (τους βουλευτες). Ως αποτελεσμα, το πολιτευμα ειναι περισσοτερο ομοιο με ολιγαρχεια, μια και οι πολιτες δεν μπορουν να καταψηφησουν/καταργησουν αποφασεις που περνει η Βουλη, ουτε μπορουν να αποφασισουν τις αλλαγες που θελουν στη χωρα τους. Στην ουσια, στον καθε πολιτη το δημοκρατικο δικαιωμα δινεται μονο μια φορα, κατα τη διαρκεια της ψηφου του. Απο εκει και περα, δεν εχει ελεγχο στο τι θα αποφασισει ο αντιπροσωπος του.
Το τωρινο εκλογικο συστημα δεν ειναι επεισης δικαιο μια και οι πολιτες δεν εχουν το δικαιωμα να ψηφησουν αυτους που θελουν. Ψηφιζουν μονο μεταξυ αυτων που τα διαφορα κομματα εχουν επιλεξει στα ψηφοδελτια τους. Και τα κομματα επιλεγουν ατομα που ειναι δημοφιλοι, εστω και αν δεν εχουν τη στοιχειωδη δυνατοτητα να ανταποκριθουν σε εναν πολιτικο ρολο. Για παραδειγμα, εχουμε βουλευτες που ειναι πρωην ηθοποιοι, τραγουδιστες, αθλητες, συγγενεις γνωστων προσωπων. Οι πολιτες δεν εχουν επιλογη στο αν θελουν καν να εχουν αυτα τα ατομα στη Βουλη, ποσο μαλλον να τα ψηφησουν.
Αλλα και το ολο συστημα είναι αντισυνταγματικο. Το Συνταγμα λεει οτι:
«Αρθρο 60 : 1. Οι βουλευτες εχουν απεριοριστο το δικαιωμα της γνωμης και ψηφου κατα συνειδηση.
Αρθρο 61 : 1.Ο βουλευτης δεν καταδιωκεται ουτε εξεταζεται με οποιονδηποτε τροπο για γνωμη η ψηφο που εδωσε κατα την ασκηση των βουλευτικων καθηκοντων. «
Αφου οι βουλευτες εχουν το δικαιωμα της κατα συνειδησης ψηφου και δεν μπορουν να καταδιωχτουν απο τον οιοδηποτε οταν ασκουν τα καθηκοντα τους, γιατι δεν το πραττουν; Διοτι υπαρχουν τα πειθαρχικα των κομματων που, αν δεν κανουν αυτο που θελει το κομμα, δεν θα ξαναβγουν βουλευτες.
Για να αντιμετωπιστουν τα παραπανω προβληματα, το Συνταγμα πρεπει να αλλαξει. Δεν θα αναφερθω συγκεκριμενα σε ολες τις αλλαγες, αλλα σε γενικες γραμμες θα πρεπει να περιλαμβανουν τα παρακατω:
• Καταργηση της βουλευτικης ασυλιας.
• Καταργηση της παροχης κονδυλιων απο το κρατος προς τα κομματα.
• Δημιουργεια ενος ανωτατου δικαστηριου με αποκλειστικη αρμοδιοτητα το να ερμηνευει το Συνταγμα. Αυτη τη στιγμη εχουμε Συνταγμα αλλα δεν εχουμε δικαστηριο που να αποφασιζει εαν κατι ειναι αντισυνταγματικο η οχι!!
• Μειωση του αριθμου των βουλευτων σε 200. Αυτο θα αποφερει μεγαλη μειωση δημοσιων εξοδων, αν αναλογηστει κανεις οτι τα εσοδα καθε βουλευτη (μαζι με τα μπονους απο επιτροπες) ειναι περιπου 100χ ευρω το χρονο. Οι εδρες ανα νομο θα ειναι ως εξης (οι εδρες βασιζονται στους εγγεγραμενους ανα νομο και με το οτι σε γενικες γραμμες 47,000 ψηφοι χρειαζονται ανα εδρα)
Α Αθηνων 11
Α Θεσσαλονικης 10
Α Πειραιως 4
Αιτολωακαρνανιας 5
Αργολιδος 2
Αρκαδιας 3
Αρτας 2
Αττικης 9
Αχαιας 6
Β Αθηνων 29
Β Θεσσαλον. 5
Β Πειραιως 6
Βοιωτιας 2
Γρεβενων 1
Δραμας 2
Δωδεκαννησου 4
Εβρου 3
Ευβοιας 4
Ευρυτανιας 1
Ζακυνθου 1
Ηλειας 4
Ημαθιας 3
Ηρακλειου 5
Θεσπρωτιας 1
Ιωαννινων 4
Κερκυρας 2
Καβαλας 3
Καρδιτσας 3
Καστοριας 1
Κεφαλληνιας 1
Κιλκις 2
Κοζανης 3
Κορινθιας 3
Κυκλαδων 2
Λαρισας 5
Λεσβου 3
Λακωνιας 3
Λασιθιου 1
Λευκαδας 1
Μαγνησιας 4
Μεσσηνιας 4
Ξανθης 2
Πελλας 3
Πιεριας 3
Πρεβεζας 1
Ρεθυμνης 1
Ροδοπης 2
Σαμου 1
Σερρων 5
Τρικαλων 3
Φθιωτιδας 3
Φλωρινας 2
Φωκιδας 1
Χιου 1
Χαλκιδικης 2
Χανιων 3• Καθε ψηφοδελτιο θα εχει ολα τα ονοματα των υποψηφιων για τον συγκεκριμενο νομο, οσα αυτα και να ειναι. Δεν θα υπαρχουν διαφορα ψηφοδελτια αναλογα με το κομμα. Δηλαδη θα υπαρχει μονο ενα ψηφοδελτιο με ολα τα ονοματα που εχουν βαλει υποψηφιοτητα απο ολα τα κομματα. Επισης ατομα που δεν ανοικουν σε κομμα θα μπορουν να βαζουν υποψηφιοτητα ως ανεξαρτητοι, εφοσον φυσικα εχουν κανει την απαραιτητη δηλωση στο πρωτοδικειο. Ο λαος θα ψηφιζει τους συγκεκριμενους υποψηφιους μεσα απο ενα και μοναδικο ψηφοδελτιο, ετσι ωστε οι πρωτοι ανεξαρτητα απο το κομμα να κερδιζουν τις εδρες.
• Δεν θα υπαρχουν σταυροι. Καθε ψηφοφορος θα εχει δικαιωμα να ψηφησει μεχρι 5 υποψηφιους βουλευτες, βαζωντας εναν αριθμο απο το 1 ως 5 διπλα απο το ονομα του υποψηφιου. 5 σε αυτον που θελει περισσοτερο απο ολους, 4 στον πιο λιγοτερο, κλπ. Αυτος ο τροπος λεγεται ‘Voting by standardised bidding’ και πανεπιστημιακες μελετες εχουν δειξει οτι ειναι ο καλυτερος τροπος να ψηφιστει καποιος που ειναι επιθυμητος απο την πλειοψηφια. Αν και ο τροπος ειναι λιγο περισσοτερο πολυπλοκος απο την παρακατω εξηγηση, η ιδεα ειναι η ιδια.
Με απλα λογια, ενω με τον τωρινο τροπο τα μεγαλα κομματα περνουν το μεγαλυτερο μερος ψηφων επειδη, ουσιαστικα, πολλοι ψηφοφοροι πρωτιμουν να ψηφησουν ενα μεγαλο κομμα ωστε να αποφυγουν να βγει το αλλο (μη δινωντας ψηφο σε καποιον μικρο επειδη ειναι αδυνατον να βγει), με τον παραπανω τροπο μικρα κομματα και ανεξαρτητοι μπορουν να παρουν εδρες μια και θα μαζευουν βαθμους απο ψηφοφορους οι οποιοι θα βαζουν μεγαλους βαθμους στο μεγαλο κομμα που θελουν, αλλα δεν θα βαζουν τιποτα στο αλλο μεγαλο κομμα.
• Απο τους βουλευτες καθε νομου τουλαχιστον το 75% πρεπει να ειναι ηδη κατοικοι αυτου του νομου για τα τελευταια 4 ετη. Δηλαδη, σε νομους με 2 εδρες και κατω ολοι οι υποψηφιοι πρεπει να ειναι ντοπιοι, σε νομους με 3 εδρες τουλαχιστον οι 2, κλπ. Αυτο θα γινει για να αποφευγθει να μπαινουν υποψηφιοι μονο και μονο για να κερδιζουν ψηφους ανεξαρτητα απο την περιοχη κατοικιας τους.
• Δεν θα χρειαζεται ενα κομμα να εχει συγκεκριμενο ποσοστο ψηφων για να ειναι κυβερνηση. Ουσιαστικα, θα καταργηθει εμμεσα η ιδεα του ενος κομματος μονο να κυβερνα. Μετα το αποτελεσμα των εκλογων, οι 200 βουλευτες που ψηφηστικαν με τον παραπανω τροπο (χωρις να χρειαζεται ενα κομμα να εχει συγκεντρωσει πανω απο το 50% των ψηφων) θα βγαλουν μεσω μυστικης ψηφοφοριας τον νεο πρωθυπουργο, που πρεπει να ψηφιστει απο τουλαχιστον 101 βουλευτες. Εαν με την πρωτη ψηφοφορια δεν βγει πλειοψηφια, οι 2 πρωτοι μπαινουν σε δευτερη ψηφοφορια. Ο πρωθυπουργος κατοπιν θα συνταξει το υπουργικο συμβουλιο, που πρεπει να αποτελειται μονο απο εκλεγμενους βουλευτες. Ο δευτερος κατα σειρα νικητης της ψηφοφοριας θα ειναι και αυτοματα αντιπροεδρος της κυβερνησης.
• Για τα επομενα 4 ετη δε θα χρειαζεται ψηφος εμπιστοσυνης, μια και ο λαος ψηφησε τους συγκεκριμενους βουλευτες. Αυτο επισης εχει και το καλο οτι δεν θα ενδιαφερει το βουλευτη εαν ενα κομμα θα τον διαγραψει (πχ εαν δεν ψηφισει κατι που θελει το κομμα.
• Η δημοκρατια θα ειναι αμεση, δηλαδη ο λαος θα αποφασιζει για ποια θεματα πρεπει να ασχοληθει η Βουλη και σε ποια πρεπει να υπαρξει νομος. Αυτο ισως ακουγεται αδυνατον να γινει, ομως ειναι πολυ ευκολο. Καθε πολιτης θα εχει εναν αριθμο που θα ειναι αποκλειστικα δικος του (πχ αριθμο εκλογικου βιβλιαριου). Μεσω ειδικης ιστοσελιδας στο ιντερνετ και μηχανων ψηφοφοριας σε πολλα κεντρικα σημεια/καταστηματα, καθε πολιτης θα μπορει να ψηφιζει αμεσα σε δημοψηφισματα. Αυτο ειναι πιο ευκολο απο οτι ακουγεται μια και τα μηχανηματα που ηδη υπαρχουν στα πρακτορεια Προ Πο μπορουν, με τις αναλογες αλλαγες, να χρησιμοποιουνται για δημοψηφισματα. Με το συγκεκριμενο αριθμο (τον οποιο θα πρεπει να βαλει ο συγκεκριμενος υποψηφιος μαζι με ενα password/pin), θα ειναι ευκολο να υπαρχει μια ψηφος ανα πολιτη και αποτελεσματα δημοψιφισματων θα ειναι αμεσα. Ουσιαστικα η Βουλη θα νομοθετει βαση των αποφασεων των δημοψιφισματων και οχι βαση του τι θελει ο καθε βουλευτης.
• Ειδικη επιτροπη 200 πολιτων (ιδιος αριθμος με των βουλευτων) θα οργανωνει τα θεματα των δημοψηφισματων. Ο συστασης μιας τετοιας επιτροπης θα ειναι ως εξης και βασιζεται σε εναν ορο που λεγεται Transformative Democracy:
Περνωντας τον συνολικο αριθμο εγγεγραμμενων το 2009 (9.933.385), τους χωριζουμε σε ομαδες 249 ατομων ανα ομαδα. Οι ομαδες αυτες μπορει να οργανωθουν, πχ, αναλογα με τα εκλογικα κεντρα (πχ 249 ατομα που ειναι γραμμενα στο ιδιο εκλογικο κεντρο).
Καθε ομαδα με 249 ατομα (1ος βαθμος) θα εχει εναν αντιπροσωπο ο οποιος θα μεταβιβαζει τα θεματα που θελει η ομαδα.
Καθε 200 αντιπροσωποι ομαδων 1ου βαθμου θα αποτελουν 1 ομαδα 2ου βαθμου (με λιγα λογια η ομαδα αυτη αντιπροσωπευει 49.800 πολιτες – 249 επι 200). Η ομαδα αυτη με τη σειρα της θα εχει εναν αντιπροσωπο.
Καθε 200 αντιπροσωποι 2ου βαθμου, θα αποτελουν 1 ομαδα 3ου βαθμου (η ομαδα θα αντιπροσωπευει ουσιαστικα ολο τον αριθμο εγγεγραμμενων – 49.800 επι 200).
Η ομαδα αυτη 3ου βαθμου (200 αντιπροσωπων) θα οργανωνει τα δημοψηφισματα που θα πρεπει ο λαος να ψηφισει και η Βουλη να νομοθετησει. Με αυτο τον τροπο ‘μεταφορας’ των προβληματων ολων των πολιτων, καθε φωνη ακουγεται, δεν υπαρχει τεραστια αποσταση μεταξυ αυτων που ζηταει ο λαος με αυτα που κανει η Βουλη και, πανω απο ολα, καθε πολιτης εχει ενεργη δραση στα γενομενα της χωρας.
Οι αντιπροσωποι 1ου βαθμου θα εχουν την υποχρεωση (εκτος απο τη μεταφορα των προβληματων απο τα 249 μελη) να κρατανε τη λιστα με τα μελη ανανεωμενη. Πχ εαν κανενα μελος αλλαξει εκλογικο κεντρο, πεθανει, κλπ, η λιστα θα πρεπει να ανανεωθει ωστε τα σωστα μελοι να βρισκονται στην καθε ομαδα. Με αυτο τον τροπο θα μπορουν να ελεγχουν επισης εαν νεα εγγεγραμμενα μελοι εχουν οντως το δικαιωμα ψηφου (πχ σε περιπτωση που ενα μελος ειναι παρανομος μεταναστης που του δωθηκε το δικαιωμα παρανομα). Οι αντιπροσωποι 1ου βαθμου θα εχουν θητεια 4 ετων, θα ψηφιζονται απο τα 249 μελη της ομαδας τους και δεν θα πληρωνονται απο το κρατος.
Οι αντιπροσωποι 2ου βαθμου θα εχουν την υποχρεωση να συγκεντρωνουν τις πληροφοριες αυτων του 1ου βαθμου, να διακρινουν προβληματα, ιδεες κλπ που συγκεντρωνουν τα μεγαλυτερα ποσοστα, να αναλυουν τις πληροφοριες που εχουν παρει, να διακρινουν προβληματα/ιδεες κλπ που υπαρχουν μονο σε συγκεκριμενες περιοχες και να στελνουν την αναλυτικη τους αναφορα στα 200 μελη των αντιπροσωπων 3ου βαθμου, ανα 3μηνο. Θα εχουν θητεια 4 ετων και θα ψηφιζονται απο τα 200 μελη της καθε ομαδας 2ου βαθμου. Θα λαμβανουν ενα πολυ μικρο επιδομα για την εργασια τους.
Οι 200 αντιπροσωποι 3ου βαθμου θα οργανωνουν τα δημοψηφισματα βασιζομενοι στις αναφορες των αντιπροσωπων δευτερου βαθμου. Τα δημοψηφισματα θα ειναι και τοπικης μονο μορφης αλλα και για ολη την Ελλαδα, αναλογα το θεμα. Θα ειναι επισης υπευθηνοι στη συσταση εξεταστικων επιτροπων (η συσταση θα παυσει να ειναι θεμα της Βουλης) μια και πλεον οι πολιτες θα εχουν επιλογη σε τετοιες συστασεις και οχι η Βουλη.
Μολις λοιπον το Συνταγμα αλλαξει βαση των παραπανω, πρεπει να γινουν αμεσως νεες εκλογες ωστε να μπορει το νεο Συνταγμα να ενεργοποιηθει. Στο επομενο κειμενο θα ασχοληθω με το πως θα πρεπει να αντιμετωπισθει το δημοσιο χρεος.
No comments:
Post a Comment