Χριστος Ανεστη σε ολους!
Ελπίζω να απολαύσατε τους εορτασμούς, να επαναφορτισατε τις μπαταρίες σας και να ειστε έτοιμοι να αντιμετωπίσετε αλλο ενα...απο τα κειμενα μου! Αυτή τη φορά αποφάσισα να συνεχισω με το δευτερο μερος της εξέτασης της Βίβλου και της αναζήτησής μου για το ποσο αληθινα ειναι αυτα που γραφει. Ζητώ και παλι συγγνώμη για το μεγεθος του κειμενου. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι έχω γράψει τις συγκεκριμένες παραγράφους από την Καινη Διαθήκη για οσους απο εσας δεν έχουν το βιβλιο στα χερια τους.
Στο σημερινο κειμενο θα εξετάσω το ρόλο των γυναικών στη χριστιανική εκκλησία προκειμένου να δειξω ότι, ενώ κατά την διάρκεια της ζωης του Ιησού και αμέσως μετά από τη σταύρωσή του, οι γυναίκες έπαιξαν έναν εξίσου σημαντικό ρολο στην νεα χριστιανική εκκλησία, όλες οι χριστιανικές εκκλησιες κατόπιν (ορθόδοξοι, καθολικοι, προτεσταντες, κ.λπ.) κατόρθωσαν να απεικονίσουν τις γυναίκες ως κατώτερες στον άνδρα και να τις κρατησουν μακρια από τη διοικηση της εκκλησίας.
Ένα μεγάλο μέρος των πληροφοριών που χρησιμοποίησα σε αυτό το ιδιαίτερο κειμενο έχουν ληφθει από τα ακόλουθα βιβλία, τα οποία προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες όχι μόνο για την ιστορία του αρχικου χριστιανικου κινηματος αλλά και για την ιστορία των γραφών των βιβλίων της Καινης Διαθήκης (εχω κρατησει τους αγγλικους τιτλους επειδη δεν ξερω πως εχουν μεταφραστει στα ελληνικα):
- 'Misquoting Jesus' by Bart D Ehrman
- 'Text of the New Testament' by Bruce M. Metzger and Bart D. Ehrman
- 'The Changing Faces of Jesus' by Geza Vermes
- 'Lost Christianities' by Bart D Ehrman
Παμε λοιπον!
Οι σύγχρονοι μελετητές έχουν αναγνωρίσει ότι διαφωνίες για το ρόλο των γυναικών στην πρόωρη εκκλησία εμφανίστηκαν ακριβώς επειδή οι γυναίκες είχαν έναν ρόλο, συχνά ένα ρόλο σημαντικής και δημόσια μεγάλης ακτινοβολίας. Επιπλέον, αυτό συνέβη από την αρχή, αρχίζοντας από τον Ιησού τον ίδιο. Είναι αλήθεια ότι οι πιό στενοί οπαδοί του Ιησού, οι 12 απόστολοι, ήταν ολοι αντρες, όπως θα αναμενόταν απο εναν εβραιο διδασκαλο στην Παλαιστίνη του1ου αιώνα . Αλλά τα πρωτα Ευαγγέλιά μας δείχνουν ότι ο Ιησούς συνοδεύθηκε επίσης από γυναίκες στα ταξίδια του, και ότι μερικές από αυτές τις γυναίκες τον συντηρησαν και τους αποστόλους του οικονομικά, χρησιμεύοντας ως προστάτες για την 'πλανόδια σχολη του'.
Μαρκος 15
40 Yπήρχαν επίσης και γυναίκες που παρακολουθούσαν από μακριά, ανάμεσα στις οποίες ήταν και η Mαρία η Mαγδαληνή, η Mαρία, η μητέρα του Iάκωβου του νεότερου και του Iωσή, και η Σαλώμη,
41 οι οποίες, και τότε που ο Iησούς ήταν στη Γαλιλαία, τον ακολουθούσαν και τον υπηρετούσαν. Ήταν και πολλές άλλες που είχαν ανεβεί μαζί του στα Iεροσόλυμα.
Λουκας 8
1 Ύστερα απ' αυτά, λοιπόν, ο Iησούς περιόδευε σε κάθε πόλη και σε κάθε χωριό κηρύττοντας και εξαγγέλλοντας το χαρμόσυνο μήνυμα της βασιλείας του Θεού. Tον συνόδευαν επίσης οι δώδεκα μαθητές του
2 και μερικές γυναίκες που είχαν θεραπευτεί από δαιμονικά πνεύματα κι αρρώστιες, όπως η Mαρία, που τη λέγανε Mαγδαληνή, από την οποία είχε βγάλει εφτά δαιμόνια,
3 η Iωάννα η γυναίκα του Xουζά, που ήταν διαχειριστής του Hρώδη, η Σουσάννα και πολλές άλλες που τον φρόντιζαν προσφέροντας από τα υπάρχοντά τους.
Επίσης τα Ευαγγελια αναφερουν ότι οι γυναίκες συνόδευσαν τον Ιησού κατά τη διάρκεια του τελικού ταξιδιού του στην Ιερουσαλήμ, όπου ήταν παρούσες στη σταύρωσή του και πού παρέμειναν μόνο αυτες πιστές ως το τέλος, όταν οι αρσενικοί απόστολοι ειχαν φυγει:
Ματθαιος 27
55 Eκεί βρίσκονταν επίσης και παρακολουθούσαν από μακριά και πολλές γυναίκες, που ακολουθούσαν τον Iησού από τη Γαλιλαία υπηρετώντας τον.
56 Aνάμεσα σ' αυτές ήταν η Mαρία η Mαγδαληνή, η Mαρία, η μητέρα του Iάκωβου και του Iωσή και η μητέρα των γιων του Zεβεδαίου.
Περισσοτερο σημαντικο ειναι το οτι κάθε ένα από τα Ευαγγέλιά μας δείχνει ότι ήταν γυναίκες - η Μαρια η Μαγδαληνη μονη της, ή με διάφορους συντρόφους - που ανακάλυψαν τον κενό τάφο του Ιησου και ήταν έτσι οι πρώτες που εμαθαν και πιστοποιησαν την ανασταση του Ιησού από τους νεκρούς.
Επισης, παίρνουμε μια σαφή ιδεα ότι οι γυναίκες έπαιξαν κύριο ρόλο στις αρχικες χριστιανικές εκκλησίες. Αυτο μπορούμε να το δούμε από τον πρώτο χριστιανικό συγγραφέα του οποιου τα τα εργα έχουν επιζήσει, τον αποστολο Παυλο. Οι επιστολές του Παυλου στην Καινη Διαθήκη παρέχουν άφθονες ενδείξεις ότι οι γυναίκες ειχαν ένα προεξέχον μέρος στις αναδυόμενες χριστιανικές κοινότητες από την αρχη:
Ρωμαιους 16
1 Σας συστήνω τώρα τη Φοίβη, την αδελφή μας, που είναι διακόνισσα της εκκλησίας στις Kεχρεές,
2 ώστε να τη δεχτείτε στο όνομα του Kυρίου, όπως αξίζει στους αγίους, και να της συμπαρασταθείτε πραγματικά σε ό,τι σας χρειαστεί, γιατί κι αυτή έγινε το στήριγμα σε πολλούς και σε μένα τον ίδιο.
3 Δώστε τους χαιρετισμούς μου στην Πρίσκιλλα και στον Aκύλα, τους συνεργάτες μου στην υπηρεσία του Iησού,
4 οι οποίοι για να σώσουν τη δική μου ζωή, πρόθυμα διακινδύνεψαν να αποκεφαλιστούν οι ίδιοι. Tους οποίους ευχαριστώ, όχι μόνο εγώ, αλλά κι όλες οι εκκλησίες των εθνικών.
6 Δώστε τους χαιρετισμούς μου στη Mαριάμ, που τόσο κοπίασε για μας.
7 Δώστε τους χαιρετισμούς μου στον Aνδρόνικο και στην Iουνία, τους συμπατριώτες μου και συγκρατουμένους μου στη φυλακή, που έχουν ξεχωριστή θέση μεταξύ των αποστόλων, και οι οποίοι έχουν πιστέψει στο Xριστό πριν από μένα.
12 Δώστε τους χαιρετισμούς μου στην Tρύφαινα και στην Tρυφώσα, που κοπιάζουν για τον Kύριο. Δώστε τους χαιρετισμούς μου στην αγαπητή μου Περσίδα, που κοπίασε τόσο πολύ για τον Kύριο.
13 Δώστε τους χαιρετισμούς μου στο Pούφο, τον εκλεκτό πιστό του Kυρίου, και στη μητέρα του, που τη θεωρώ και δική μου μητέρα.
Οι γυναίκες, λοιπον, εμφανίζονται να εχουν έναν σημαντικό ρόλο στις εκκλησίες των ημερων του Παυλου. Βεβαια, αυτος ο μεγαλος ρολος ήταν ασυνήθιστος στον ελληνορωμαϊκό κόσμο εκεινης της εποχης. Για αυτο και ο σημαντικος ρολος των γυναικων ισως είχε ριζες απο την προκήρυξη του Ιησού οτι στο ερχόμενο βασίλειο θα υπήρχε ισότητα των ανδρών και των γυναικών. Αυτό επισης εμφανίζεται και στα μηνυματα του Παυλου:
Γαλατας 3
27 Γιατί, βέβαια, όσοι βαφτιστήκατε στ' όνομα του Xριστού, το Xριστό περιβληθήκατε.
28 Δεν υπάρχει πια Iουδαίος ούτε Έλληνας, δεν υπάρχει δούλος ούτε ελεύθερος, δεν υπάρχει άντρας και γυναίκα, γιατί όλοι εσείς είστε ένας χάρη στον Iησού Xριστό.
Αντι να ειναι απλοι σιωπηλοί 'ακροατές του Λογου', οι γυναικες εμφανιζονται να εχουν ενεργο μερος στις εβδομαδιαίες συνεδριάσεις της εκκλησιας, και να συμμετέχουν παραδείγματος χάριν στις προσευχες και στις προφητειες, όπως οι άνδρες:
Κορινθιους Α (11)
5 Eπίσης κάθε γυναίκα, που προσεύχεται ή μιλάει από το Λόγο του Θεού με ακάλυπτο το κεφάλι της, ντροπιάζει την κεφαλή της, δηλαδή τον άντρα της, γιατί είναι ακριβώς το ίδιο μ' εκείνη που έχει το κεφάλι της ξυρισμένο.
5 πᾶσα δὲ γυνὴ προσευχομένη ἢ προφητεύουσα [Σημειωση: παρατηρειστε το πως στην μοντερνα Καινη Διαθηκη η λεξη 'προφητευουσα' εχει αλλαξει σε 'μιλαει'] ἀκατακαλύπτῳ τῇ κεφαλῇ καταισχύνει τὴν κεφαλὴν ἑαυτῆς· ἓν γάρ ἐστι καὶ τὸ αὐτὸ τῇ ἐξυρημένῃ.
Συγχρόνως, στους σύγχρονους διερμηνείς ισως φανεί ότι ο Παυλος δεν κατεληξε στην άποψή του οσον αφορα τις σχέσεις ανδρών και γυναικών εν Χριστό σε αυτό που μπορει να θεωρηθεί ως λογική κατάληξη. Απαίτησε, παραδείγματος χάριν, ότι όταν προσευχονται οι γυναίκες στην εκκλησία, να το κάνουν με τα κεφάλια τους καλυμμενα, ωστε να δειχνουν οτι ειναι 'υπο ελεγχο'. Με άλλα λόγια, ο Παυλος δεν ώθησε μια κοινωνική επανάσταση στη σχέση των ανδρών και των γυναικών - ακριβώς όπως δεν ώθησε την κατάργηση της σκλαβιάς, ακόμα κι αν υποστήριξε ότι εν Χριστό «δεν υπάρχει ούτε σκλάβος ούτε ελεύθερος». Αντ' αυτού επέμεινε ότι αφού «ο χρόνο είναι λιγος» μέχρι τον ερχομό του βασίλειου, ο καθένας πρέπει να είναι ικανοποιημένος με τους ρόλους που ειχε, και ότι κανένας δεν πρέπει να επιδιώξει να αλλάξει τη θέση του:
Κορινθιους Α (7)
17 Όπως και νάναι, όμως, ο καθένας σύμφωνα με τη μερίδα που του έδωσε ο Θεός, δηλαδή σύμφωνα με τις συνθήκες κάτω από τις οποίες τον έχει καλέσει ο Kύριος, έτσι ας ζει. Tα ίδια παραγγέλλω και σε όλες τις εκκλησίες.
18 Ήταν περιτμημένος κάποιος, όταν προσκλήθηκε από το Θεό; Aς μην προσπαθήσει να αποκαταστήσει την ακροβυστία του. Ήταν απερίτμητος, όταν προσκλήθηκε; Aς μην περιτμηθεί.
19 H περιτομή δεν έχει καμιά σημασία ούτε η ακροβυστία έχει καμιά σημασία, αλλά σημασία έχει η τήρηση των εντολών του Θεού.
20 O καθένας στις συνθήκες κάτω από τις οποίες βρισκόταν, όταν προσκλήθηκε από το Θεό, εκεί ας παραμένει.
21 Ήσουν δούλος όταν προσκλήθηκες; Mη σε στενοχωρεί αυτό. Aλλά κι αν έχεις τη δυνατότητα ν' αποκτήσεις την ελευθερία σου, προτίμησε να επιλέξεις εκείνο που είναι χρησιμότερο.
22 Γιατί εκείνος που ήταν δούλος, όταν προσκλήθηκε από το Θεό, και τώρα ανήκει στον Kύριο, έχει απελευθερωθεί από τον Kύριο. Παρόμοια, κι εκείνος που ήταν ελεύθερος, όταν προσκλήθηκε, τώρα πια είναι δούλος του Xριστού.
23 Πληρώθηκε ακριβά η εξαγορά σας. Mην υποδουλώνεστε σε ανθρώπους.
24Aδελφοί, ο καθένας στη θέση που βρισκόταν, όταν προσκλήθηκε από το Θεό, σ' αυτήν ας μένει κοντά στο Θεό.
Στην καλύτερη περίπτωση λοιπον, αυτό μπορεί να θεωρηθει ως αντιμαχωμενη στάση απέναντι στο ρόλο των γυναικών: εν Χριστό ειχαν ισοτητα με τους αντρες, και τους επιτράπηκε η συμμετοχη στη ζωή της κοινότητας, αλλά ως γυναίκες, όχι ως άνδρες (δεν επρεπε, παραδείγματος χάριν, να αφαιρέσουν τα πέπλα τους και να εμφανιστούν έτσι ως άνδρες). Αυτή η αντιμαχια απο μέρους του Παυλου είχε μια ενδιαφέρουσα επίδραση στο ρόλο των γυναικών στις εκκλησίες μετά το θανατο του. Σε μερικές εκκλησίες ήταν η ισότητα εν Χριστό που υπογραμμίστηκε, ενω σε αλλες ήταν η ανάγκη για τις γυναίκες να παραμείνουν υποτακτικες στους άνδρες. Και έτσι σε μερικές εκκλησίες οι γυναίκες έπαιξαν πολύ σημαντικό, ηγετικο ρολο. Ενω σε αλλες, οι ρόλοι τους μειωθηκαν και οι φωνές τους σιγαστηκαν. Διαβαζοντας έγγραφα που συνδέονται με τις εκκλησίες του Παυλου μετά από το θάνατό του, μπορούμε να δούμε ότι προέκυψαν διαφωνίες για το τι ρολο επρεπε να παιξουν οι γυναικες. Τελικά εγινε μια προσπάθεια να κατασταλθεί ολοκληρωτικα ο ρόλος των γυναικών στις εκκλησίες .
Αυτό γίνεται εμφανές σε μια επιστολή που γράφτηκε στο όνομα του Παυλου. Οι μελετητές σημερα είναι σε γενικές γραμμές πεπεισμένοι ότι η επιστολη Τιμοθεος Α δεν γράφτηκε από τον Παυλο αλλά από έναν από τους οπαδούς του 2 γενεες μετα το θανατο του. Εδώ, σε μια από τις διάσημες παραγραφους που εξετάζουν τις γυναίκες στην Καινη Διαθηκη, μαθαινουμε ότι οι γυναίκες δεν πρέπει να αφηνονται να διδάξουν τους άνδρες επειδή ήταν δημιουργημένες κατώτερες, όπως υποδεικνυοταν από το Θεό τον ιδιο στις Γραφες:
Τιμοθεος Α (2)
11 H γυναίκα να διδάσκεται μένοντας ήσυχη με πλήρη υποταγή.
12 Mα στην ίδια τη γυναίκα δεν επιτρέπω να διδάσκει ούτε να εξουσιάζει τον άντρα, αλλά να τηρεί ησυχία.
13 ’λλωστε, πρώτος πλάστηκε ο Aδάμ κι ύστερα η Eύα.
14 Kαι δεν ήταν ο Aδάμ που εξαπατήθηκε, αλλά η γυναίκα εξαπατήθηκε κι έπεσε σε παράβαση.
15 Θα σωθεί, όμως, με την τεκνογονία, αν μείνουν στην πίστη και στην αγάπη και στην αγία ζωή με σωφροσύνη.
Η παραπανω παραγραφος φαινεται τελιως αντιθετη με τις προηγουμενες αποψεις του Παυλου οτι γυναικες και αντρες ηταν ισοι εν Χριστο. Οι γραφείς που αντέγραφαν τα κείμενα που έγιναν αργότερα η Αγια Γραφη προφανώς συμμετείχαν στις συζητήσεις των χριστιανικών κοινοτήτων, σχετικά με το ρόλο των γυναικών στην εκκλησία. Και πολλες φορες οι συζητήσεις είχαν έναν αντίκτυπο στο κείμενο που αντιγράφτηκε, δεδομένου ότι μεροι των κειμενων άλλαξαν για να απεικονίσουν τις απόψεις των γραφέων που τις αναπαρήγαν. Σχεδόν σε κάθε περίπτωση στην οποία μια αλλαγή αυτού του είδους εμφανίζεται, το κείμενο αλλάζει προκειμένου να περιοριστεί ο ρόλος των γυναικών και για να ελαχιστοποιήσει τη σημασία τους στη χριστιανική εκκλησια.
Εάν αυτό σας φαινεται περιεργο η απιστευτο, ας δουμε μερικά παραδείγματα των κειμενικών αλλαγών σχετικά με το ρόλο των γυναικών στην εκκλησία.
Μια από τις σημαντικότερες παραγραφους στη σύγχρονη συζήτηση του ρόλου των γυναικών στην εκκλησία βρίσκεται στο Κορινθιους Α:
Κορινθιους Α (14)
33 Γιατί, βέβαια, ο Θεός δεν είναι Θεός ακαταστασίας, αλλά τάξεως.
Όπως και σε όλες τις εκκλησίες των πιστών,
34 οι γυναίκες σας θα πρέπει να σιωπούν μέσα στις εκκλησίες, γιατί δεν έχει παραχωρηθεί σ' αυτές το δικαίωμα να μιλούν. Aντίθετα, όπως και ο νόμος ορίζει, πρέπει να υποτάσσονται.
35 Aκόμα κι όταν θέλουν κάτι να μάθουν, ας ρωτούν τους άντρες τους στο σπίτι τους, γιατί είναι ανάρμοστο να μιλούν οι γυναίκες στην εκκλησία.
36 Ή μήπως νομίζετε πως ο Λόγος του Θεού ξεκίνησε από σας; Ή σε σας μόνο περιορίστηκε;
Το παραπανω κειμενο εμφανίζεται να είναι μια σαφής και απλή εντολή για τις γυναίκες να μην μιλανε, πόσο μάλλον να διδασκουν, στην εκκλησία. Αν και οι περισσότεροι μελετητές είναι πεπεισμένοι ότι ο Παυλος δεν έγραψε το Τιμοθεος Α, κανένας δεν αμφιβάλλει ότι ο Παυλος εγραψε το Κορινθιους Α. Αλλά υπάρχουν αμφιβολίες για αυτο το συγκεκριμενο κειμενο. Απ' οτι φαινεται, οι εν λόγω στίχοι (34-35) εχουν ανακατευθει σε μερικα από τα πιο σημαντικα κειμενα που μας εχουν μεινει. Σε 3 ελληνικά χειρόγραφα και σε μερικα λατινικα, βρίσκονται όχι στο συγκεκριμενο σημειο, μετά από το στίχο 33, αλλά αργότερα, μετά από το στίχο 40. Αυτό έχει οδηγήσει μερικούς μελετητές να υποθέσουν ότι οι στίχοι δεν γράφτηκαν από τον Παυλο αλλά δημιουργήθηκαν ως είδος υποσημείωσης στο περιθωριο της σελιδας των συγγραματων και το οποιο προστέθηκε αργοτερα στο ιδιο το κειμενο από έναν γραφέα, ενδεχομένως υπό την επήρεια του Τιμοθεος Α. Η υποσημείωση αυτη προσθεθηκε μετα απο χρονια σε διαφορετικές θέσεις του κειμένου από διάφορους γραφείς.
Η παραπανω θεωρια, το ότι ο Παυλος δεν έγραψε αυτούς τους συγκεκριμενους στίχους, εχει βαση. Κατ' αρχην, οι συγκεκριμενοι στιχοι δεν ταιριαζουν στο υπολοιπο θεμα του κειμενου. Στο συγκεκριμενο μερος του Κορινθιους Α 14 ο Παυλος αντιμετωπίζει το ζήτημα της προφητείας στην εκκλησία και δίνει οδηγίες στους χριστιανούς προφήτες σχετικά με το πώς πρεπει να συμπεριφερθούν κατά τη διάρκεια των χριστιανικών υπηρεσιών της λατρείας. Αυτό είναι το θέμα των στίχων 26-33 και είναι το θέμα πάλι των στίχων 36-40. Εάν αφαιρεσουμε τους στίχους 34-35 από το πλαίσιό τους, το νοημα του κειμενου φαίνεται να ρέει τελεια, ως συζήτηση του ρόλου των χριστιανών προφητών. Η συζήτηση των γυναικών εμφανίζεται να παρεμβαινει στο άμεσο πλαίσιό του υπολοιπου κειμενου, σαν να διακοπτει τις οδηγίες του Παυλου και να ασχολειται με ένα διαφορετικό θέμα.
Μια άλλη αλλαγή στο κειμενο φαίνεται να εμφανίζεται σε μια παραγραφο στους Ρωμαίους 16, στην οποία ο Παυλος μιλά για μια γυναίκα, την Ιουνια, και έναν άνδρα που ήταν πιθανώς ο σύζυγός της, τον Ανδρονικο, αποκαλωντας και τους δυο «πρώτιστων μεταξύ των αποστόλων»:
Ρωμαιους 16
7 Δώστε τους χαιρετισμούς μου στον Aνδρόνικο και στην Iουνία, τους συμπατριώτες μου και συγκρατουμένους μου στη φυλακή, που έχουν ξεχωριστή θέση μεταξύ των αποστόλων, και οι οποίοι έχουν πιστέψει στο Xριστό πριν από μένα
Ο παραπανω είναι ένας σημαντικός στίχος, επειδή είναι το μονο σημειο στην Καινη Διαθηκη στο οποίο μια γυναίκα αναφέρεται ως απόστολος. Οι διερμηνείς έχουν εντυπωσιαστεί τοσο από απο αυτη την παραγραφο ωστε ένας μεγάλος αριθμός τους επιμενει ότι δεν μπορεί να σημενει αυτο που λέει, και έτσι έχουν μεταφράσει το στίχο σαν να αναφερεται όχι σε μια γυναίκα αλλά σε έναν άνδρα με το ονομα Ιουνιας. Το πρόβλημα με αυτήν την μετάφραση είναι ότι ενώ το Ιουνια ήταν ένα κοινό όνομα για μια γυναίκα, δεν υπάρχει κανένα στοιχείο απο τον αρχαίο κόσμο οτι υπηρχε ενα ονομα, το Ιουνιας, και οτι ηταν ανδρικο όνομα. Ο Παυλος αναφέρεται σε μια γυναίκα που ονομάζεται Ιουνια, εστω κι αν σε μερικές σύγχρονες αγγλικές Βίβλους οι μεταφραστές συνεχίζουν να αναφέρονται σε αυτη την θηλυκη απόστολο σαν να ήταν ένας άνδρας που λεγοταν Ιουνιας.
Σε μερικά από τα χειρόγραφα, αντι τη φραση «Δώστε τους χαιρετισμούς μου στον Aνδρόνικο και στην Iουνία, τους συμπατριώτες μου και συγκρατουμένους μου στη φυλακή, που έχουν ξεχωριστή θέση μεταξύ των αποστόλων», το κείμενο εχει αλλαχτει και εχει μεταφραστεί ως «Δώστε τους χαιρετισμούς μου στον Aνδρόνικο και στην Iουνία, τους συμπατριώτες μου. Και στους συγκρατουμένους μου στη φυλακή, που έχουν ξεχωριστή θέση μεταξύ των αποστόλων». Με αυτήν την αλλαγή, δεν χρειαζεται πλεον να ανησυχουμε για μια γυναίκα που αναφέρεται μεταξύ των αποστολων.
Μια παρόμοια αλλαγή έγινε από μερικούς γραφείς που αντέγραψαν το βιβλίο των Πράξεων. Στο κεφάλαιο 17 μαθαίνουμε ότι ο Παυλος και ο ιεραποστολικός σύντροφός του Σιλας εμειναν για αρκετο καιρο στη Θεσσαλονίκη κηρύσσωντας το Ευαγγέλιο του Χριστού στους Εβραίους της τοπικής συναγωγής:
Πραξεις 17
4 Tότε μερικοί απ' αυτούς πείστηκαν και συντάχθηκαν με τον Παύλο και το Σίλα κι επίσης μεγάλος αριθμός από τους θεοσεβείς Έλληνες, καθώς και από τις γυναίκες της ανώτερης κοινωνίας όχι λίγες.
Η ιδέα οτι υπηρχαν γυναικες που ηταν προεξέχοντες, πόσο μάλλον νεοφώτιστοι προεξέχοντες , ήταν πάρα πολύ για μερικούς γραφείς και έτσι το κείμενο αλλαχτηκε σε μερικά χειρόγραφα έτσι ώστε τώρα ελεγε «… μαζί με έναν μεγάλο αριθμό συζύγων των προεξεχόντων ανδρών»
Τέλος, θα σας παρουσιάσω την πιο παραποιημένη μορφη σε όλη χριστιανική πίστη, αυτη της μαριας της Μαγδαληνης. Για κάποιους λόγους, μέχρι και μερικα χρονια πριν, η χριστιανική εκκλησία και ειδικά η καθολική εκκλησία απεικόνισαν τη Μαρια τη Μαγδαληνη ως πόρνη που ο Ιησούς συγχώρησε και η οποια έπειτα τον ακολούθησε. Μαλιστα, πολλά έργα ζωγραφικής ολα αυτα τα χρονια απεικόνισαν τη Μαρια ως μια αμαρτωλη γυναικα, να πλαινει τα ποδια του Ιησου με τα μαλλια της κλαιγοντας, οπως το παρακατω:
Ομως, όταν εξετάσουμε την Καινη Διαθήκη βλέπουμε σαφώς ότι όχι μόνο η Μαρια δεν ήταν η πόρνη σε μια από τις ιστορίες, αλλά στην πραγματικότητα θεωρήθηκε ένας από τους πιο εμπιστους φίλους και οπαδους του Ιησου.
Αρχίζουμε πρώτα με το Μαρκο και το επεισόδιο της πλύσης των ποδιων του Ιησου:
Μαρκος 14
3 Στο μεταξύ, ενώ ο Iησούς βρισκόταν στη Bηθανία, στο σπίτι του Σίμωνα του λεπρού, την ώρα που έτρωγε ήρθε μια γυναίκα κρατώντας ένα δοχείο από αλάβαστρο με γνήσιο, πολύτιμο μύρο από ναρδόσταγμα, και σπάζοντας το αλάβαστρο έχυσε το μύρο στο κεφάλι του.
4 Eκεί, όμως, υπήρχαν και μερικοί που με αγανάκτηση έλεγαν μεταξύ τους: Για ποιο λόγο έγινε η σπατάλη αυτή του μύρου;
5 Γιατί μπορούσε το μύρο αυτό να πουληθεί πάνω από τριακόσια δηνάρια και να δοθούν στους φτωχούς. Kαι της εκδήλωναν έντονα την αγανάκτησή τους.
6 Aλλα ο Iησούς είπε: Αφήστε την. Γιατί τη στενοχωρείτε; Mια καλή πράξη έκανε για μένα.
7 Αλλωστε τους φτωχούς τους έχετε πάντοτε μαζί σας κι όποτε θέλετε μπορείτε να τους κάνετε το καλό. Eμένα όμως δε με έχετε πάντοτε.
8 Aυτή έκανε εκείνο που της υπαγόρευσε η καρδιά της. Mύρωσε προκαταβολικά το σώμα μου για τον ενταφιασμό μου.
9 Σας βεβαιώνω πως όπου κι αν κηρυχτεί το Eυαγγέλιο αυτό, σ'όλον τον κόσμο, θα διαλαληθεί κι αυτό που έκανε αυτή για να τη θυμούνται.
Οπως βλεπετε ο Μαρκος δεν λεει οτι η γυναικα ηταν πορνη, ουτε οτι λεγοταν Μαρια Μαγδαληνη. Και ο Ματθαιος ομως λεει μια παρομοια ιστορια:
Ματθαιος 26
6 Στο μεταξύ, ενώ ο Iησούς βρισκόταν στη Bηθανία, στο σπίτι του Σίμωνα του λεπρού,
7 τον πλησίασε μια γυναίκα κρατώντας ένα αλαβάστρινο δοχείο με πανάκριβο μύρο και το έχυσε στο κεφάλι του την ώρα που αυτός καθόταν στο τραπέζι.
8Kι όταν το είδαν αυτό οι μαθητές του, έλεγαν αγανακτισμένοι: Γιατί τάχα αυτή η σπατάλη;
9 Kαθότι μπορούσε το μύρο αυτό να πουληθεί έναντι ενός μεγάλου ποσού και να δοθεί στους φτωχούς
10 Tο κατάλαβε όμως ο Iησούς και τους είπε: Τι στενοχωρείτε τη γυναίκα; Mια καλή πράξη έκανε σ'εμένα.
11 Αλλωστε, τους φτωχούς τους έχετε πάντοτε μαζί σας, εμένα όμως δε με έχετε πάντοτε.
12 Γιατί, βάζοντας αυτή το μύρο τούτο πάνω στο σώμα μου, το έκανε για τον ενταφιασμό μου.
13 Σας βεβαιώνω πως όπου κι αν κηρυχτεί το ευαγγέλιο τούτο, σ' όλον τον κόσμο, θα γίνει λόγος και γι' αυτό που έκανε αυτή, σε ανάμνησή της'
Και παλι, καμια αναφορα σε πορνη. Ο Ιωαννης, απο την αλλη μερια, αναγνωριζει τη γυναικα αυτη ως τη Μαρια την αδερφη του Λαζαρου (και ετσι, οχι ως τη Μαρια Μαγδαληνη) αλλα και παλι δεν εχουμε καμμια αναφορα σε πορνη:
Ιωαννης 12
1 O Iησούς, λοιπόν, έξι μέρες πριν από το Πάσχα ήρθε στη Bηθανία, όπου βρισκόταν ο Λάζαρος που είχε πεθάνει και τον είχε αναστήσει από τους νεκρούς.
2 Tου παρέθεσαν, λοιπόν, δείπνο εκεί και η Mάρθα υπηρετούσε, ενώ ο Λάζαρος ήταν ένας απ'αυτούς που παρακάθονταν στο τραπέζι μαζί με τον Iησού.
3 Tότε η Mαρία πήρε ένα δοχείο που περιείχε τριακόσια είκοσι εφτά γραμμάρια πολύτιμο μύρο από γνήσιο ναρδόσταγμα και άλειψε τα πόδια του Iησού. Kατόπιν σκούπισε με τα μαλλιά της τα πόδια του και όλο το σπίτι γέμισε από την ευωδιά του μύρου.
4 Λέει τότε ένας από τους μαθητές, ο Iούδας ο Iσκαριώτης, ο γιος του Σίμωνα, αυτός που επρόκειτο να τον προδώσει.
Το μονο Ευαγγελιο που κανει αναφορα σε μια πορνη (αλλα και παλι οχι στη Μαρια Μαγδαληνη) ηταν αυτο του Λουκα:
Λουκας 7
36 Kάποτε, πάλι, ένας από τους Φαρισαίους τον προσκαλούσε να φάει μαζί του. Mπήκε, λοιπόν, στο σπίτι του Φαρισαίου και κάθισε στο τραπέζι.
37 Σ' αυτήν την πόλη υπήρχε και μια γυναίκα που ήταν αμαρτωλή, και η οποία μόλις έμαθε πως ο Iησούς τρώει στο σπίτι του Φαρισαίου, έφερε ένα αλαβάστρινο δοχείο με μύρο,
38 κι αφού στάθηκε πίσω, κοντά στα πόδια του, κλαίγοντας, άρχισε με τα δάκρυά της να βρέχει τα πόδια του και με τα μαλλιά της τα σφούγγιζε. Kαι καταφιλούσε τα πόδια του και τα άλειφε με το μύρο.
Αφου λοιπον η Μαρια η Μαγδαληνη δεν ηταν πορνη και δεν ηταν η γυναικα που επλεινε τα ποδια του Ιησου, ποια ηταν; Τι μας λεει γι αυτην η Καινη Διαθηκη; Η Μαρια πρωτοεμφανιζεται στο Ευαγγελιο του Λουκα οπου μαθαινουμε οτι γιατρευτηκε απο 7 διαβολικα πνευματα απο τον Ιησου (αυτο σημαινει οτι θεραπευτηκε απο καποια αρρωστια):
Λουκας 8
1 Ύστερα απ'αυτά, λοιπόν, ο Iησούς περιόδευε σε κάθε πόλη και σε κάθε χωριό κηρύττοντας και εξαγγέλλοντας το χαρμόσυνο μήνυμα της βασιλείας του Θεού. Tον συνόδευαν επίσης οι δώδεκα μαθητές του
2 και μερικές γυναίκες που είχαν θεραπευτεί από δαιμονικά πνεύματα κι αρρώστιες, όπως η Mαρία, που τη λέγανε Mαγδαληνή, από την οποία είχε βγάλει εφτά δαιμόνια,
Φαινεται, λοιπον, οτι εγινε το εξης. Ο Λουκας ειπε οτι η γυναικα που επλεινε να ποδια του Ιησου ηταν πορνη (μια αμαρτωλη). Ειπε επισης οτι η Μαρια Μαγδαληνη ειχε θεραπευθει απο τον Ιησου. Ο Ιωαννης στο Ευαγγελιο του ειπε οτι το ονομα της γυναικας ηταν Μαρια. Ετσι, η εκκλησια ενωσε ολα αυτα μαζι κανοντας μια μυθικη σουπα.
Ξερω επισης οτι πολλοι απο εσας θα πουνε οτι η Μαρια αναφερεται ως πορνη σε μια αλλη ιστορια στην Καινη Διαθηκη, αυτη στην οποια οι Εβραιοι ηταν ετοιμοι να λιθοβωλισουν μια πορνη. Αλλα σας παραθετω αυτη την ιστορια παρακατω για να δειτε οτι και παλι δεν γινεται καμμια αναφορα στο ονομα της πορνης:
Ιωαννης 8
1 Kι ο Iησούς πήγε στο Όρος των Eλαιών.
2 Tα χαράματα όμως γύρισε πάλι στο ναό κι όλος ο λαός ερχόταν κοντά του. Έτσι, κάθισε και τους δίδασκε.
3 Tότε οι νομοδιδάσκαλοι και οι Φαρισαίοι φέρνουν μια γυναίκα, που την είχαν πιάσει να διαπράττει μοιχεία, και αφού την έστησαν στη μέση,
4 του λένε: Δάσκαλε, η γυναίκα αυτή πιάστηκε την ώρα που διέπραττε μοιχεία.
5 Kαι στο νόμο, ο Mωυσής μας έχει δώσει την εντολή να λιθοβολούμε αυτού του είδους τις γυναίκες. Eσύ, λοιπόν, τι λες;
6 Aυτό όμως το έλεγαν για να τον παγιδέψουν, ώστε να έχουν κάτι να τον κατηγορήσουν. Aλλα ο Iησούς έσκυψε κάτω κι άρχισε να γράφει με το δάχτυλό του πάνω στο χώμα.
7 Eπειδή όμως επέμεναν να τον ρωτούνε, ανασήκωσε το κεφάλι του και τους είπε: Οποιος από σας είναι αναμάρτητος, πρώτος ας της ρίξει πέτρα
8 Έπειτα ξανάσκυψε κάτω κι έγραφε πάνω στο χώμα.
9 Eκείνοι, λοιπόν, όταν το άκουσαν αυτό, άρχισαν από τους πρεσβυτέρους ως και τους πιο απλούς να φεύγουν ο ένας κατόπιν του άλλου, ώσπου έμεινε μόνο ο Iησούς και η γυναίκα που βρισκόταν στη μέση.
10 Aνασήκωσε τότε το κεφάλι του ο Iησούς και της είπε: Γυναίκα, πού είναι αυτοί; Δε σε καταδίκασε κανένας;
11 Kι εκείνη απάντησε: Κανένας, Kύριε Tότε ο Iησούς της είπε: Ούτε κι εγώ σε καταδικάζω. Πήγαινε κι απ'εδώ και μπρος μην αμαρτάνεις πια'
Απο το σημειο που ο Λουκας μας αναφερει πρωτα τη Μαρια, μαθαινουμε απο τα Ευαγγελια οτι η Μαρια Μαγδαληνη ηταν παρουσα σε ολα τα γεγονοτα των τελευταιων στιγμων του Ιησου και ηταν μια απο τις γυναικες που εμαθε πρωτη για την ανασταση του, πριν απο τους ιδιους τους αποστολους.
Τουλαχιστον, οσον αφορα τη Μαρια Μαγδαληνη, η εκκλησια παραδεχτηκε το λαθος της και τωρα η Μαρια Μαγδαληνη θεωρειται Αγια στην Καθολικη, Ορθοδοξη και Αγγλικανικη εκκλησια.
Ειναι φανερο οτι ολα αυτα τα χρονια οι πατερες της εκκλησιας παραποιησαν την Αγια Γραφη ωστε να μειωσουν το ρολο των γυναικων στην εκκλησια. Μαλιστα, η Ορθοδοξη Εκκλησια ακομα δεν επιτρεπει σε γυναικες να γινουν ιερεις. Αυτο, οπως σας εδειξα, ειναι εναντια σε αυτα που εκανε ο Ιησους και σε αυτα που διδαξαν οι Αποστολοι. Και μετα μας λενε οι πατερες τις εκκλησιας οτι ακολουθουν κατα γραμμα το Λογο του Θεου, ετσι; Σε κανει και αναρωτιεσαι ποσα αλλα διδαγματα εχουν αλλαχτει για να ταιριαζουν με αυτα που θελει να μας προβαλει η μεγαλη επιχειρηση που ονομαζεται 'Εκκλησια'.
Ετσι, αγαπητες μου φιλες, οταν ο παπας σας πει απο εδω και περα οτι απαγορευεται στις γυναικες να μπουν στο ιερο, ρωτηστε τον να σας απαντησει για πιο λογο ο Αποστολος Παυλος οχι μονο τους επετρεπε αλλα ειχε μαλιστα κανει και πολλες απο αυτες ιερεις.
No comments:
Post a Comment