8 March 2011

Μια Καλυτερη Ελλαδα - Πρωτο Ετος (Μερος 3)


Πρωτο και δευτερο μερος.


Μετα την αλλαγη του Συνταγματος, με την οποια ασχοληθηκα στο πρωτο μερος, σειρα εχει ενα αλλο πολυ σοβαρο θεμα, η αντιμετωπιση του δημοσιου χρεους. Πριν ομως εξηγησω το πως το χρεος μπορει να αντιμετωπισθει, χρειαζεται να αναφερω ορισμενα πραγματα για να σας λυθουν καποιες αποριες.

Η Ελλαδα δεν χρειαζοταν να υπογραψει κανενα Μνημονιο και αυτη η λυση δεν ηταν η μονη που υπηρχε. Ο πινακας που ακολουθει δειχνει τη συνολικη αξια των ομολογων που ληγουν μεταξυ 2010 και 2013 (και πρεπει να πληρωθουν) και το συνολο του δανειου που θα λαβουμε απο το ΔΝΤ και την ΕΕ.

ΠΙΝΑΚΑΣ Ι: Λήξη Ομολόγων 2010-2013, με ημερομηνία καταγραφής τις 29.04.2010, σε δις € - προγραμματισμός εκταμίευσης μηχανισμού στήριξης 

Έτος     Λήξη ομολόγων συνολικά     Δάνεια ΔΝΤ-ΕΕ
           
2010              15,80                                    38,00
2011              31,30                                    40,00
2012              31,70                                    24,00
2013              24,90                                      8,00


Σύνολο           103,70                                 110,00

Πηγή: Bloomberg – Υπουργείο Οικονομικών (προσχέδιο προϋπολογισμού)

Συμφωνα με τον παραπανω πινακα, ο δανεισμος απο το μηχανισμο στηριξης για τα ετη 2010-2013, εξυπηρετει αποκλειστικα και μονο την αποπληρωμη των πιστωτων της Ελλαδας – μια και ληγουν ομολογα συνολικης αξιας 103,7 δις € και δανειζομαστε 110 δις € (τα 110 δις € του ταμειου στηριξης, ειναι ουσιαστικα τα 103,7 δις € που χρωσταμε, συν τους τοκους τους). Επομενως, αυτα που μας λενε περι δανεισμου της χωρας μας για την πληρωμη συνταξεων, μισθων κλπ. ειναι απολυτως ανακριβη και ψευδη. Τα χρηματα παρεχονται εμφανως με στοχο τη διασωση των ευρωπαϊκων τραπεζων - αφου αυτες ειναι οι κυριοι δανειστες μας.   

Συμπερασματικα λοιπον η Ελλαδα θα χρειασθει, απλα για την εξυπηρετηση του υφισταμενου δανεισμου της εως το 2013, το ποσο των 103,7 δις €. Το 2014, θα χρειασθει ακομη 31,6 δις € για τα επομενα ομολογα που ληγουν, συν τα 110 δις € (συνολικα 141,6 δις € πλεον τοκους) για την αποπληρωμη της εκταμιευσης του μηχανισμου στηριξης. Ταυτοχρονα, θα πρεπει να δανειζεται ποσα αντιστοιχα με τα ετησια ελλειμματα της.


ΠΙΝΑΚΑΣ ΙΙ: ΑΕΠ 2009-2011, τόκοι δημοσίου χρέους, ποσοστό τους επί του ΑΕΠ, ελλείμματα και ποσοστό των τόκων επί των ελλειμμάτων

ΑΕΠ    Ποσόν        Τόκοι        Ποσοστό*     Έλλειμμα    Τόκοι/Έλλειμμα**
                          
2009    237.494      12.325        5,19%           32.299          38,15%
2010    227.994      13.209        5,79%           18.467          71,53%
2011    222.066      15.800        7,12%           16.877          93,62%

* Ποσοστό των τόκων επί του ΑΕΠ
** Ποσοστό τόκων ως προς το έλλειμμα
Πίνακας: Β. Βιλιάρδος
Πηγή: Προσχέδιο προϋπολογισμού 2011

Οπως φαινεται απο τον Πινακα ΙΙ, οι τοκοι του 2011 αντιστοιχουν σχεδον στο συνολο των ελλειμματων. Επομενως, ενας ενδεχομενος μηδενισμος του χρεους, θα σημαινε την ιδια στιγμη αναλογο μηδενισμο των ελλειμματων και εισοδο της χωρας μας στην κερδοφορια. Επομενως, θα πρεπει να επικεντρωθουμε στο προβλημα του χρεους – αν και δεν θα επρεπε να περιοριστουμε μονο σε αυτο.

Σε γενικες γραμμες, οι λυσεις (πριν και μετα το Μνημονιο) για να μειωθει/εξαλυφθει το δημοσιο χρεος ειναι ως εξης:

•    Η ολοκληρωτικη αρνηση πληρωμης του χρεους. Αυτο θα ηταν καταστροφικο (ειτε πριν, ειτε μετα το Μνημονιο) μια και η Ελλαδα δε θα μπορουσε να δανειστει απο το εξωτερικο απο κει και περα.

•    Μηδενισμος του χρεους με τη συμμετοχη των Ελληνων (πχ υπο μορφη εκτακτης φορολογιας σε ατομα και επιχειρησεις με μεγαλα εισοδηματα για ενα μεγαλο χρονικο διαστημα). Κατι τετοιο θα επερνε πολυ χρονο, θα δημιουργουσε πολλες διαμαρτυριες και, σε γενικες γραμμες, θα ηταν πολυ δυσκολο να γινει.

•    Η δημοσιοποιηση του χρεους. Με λιγα λογια, η αγορα ελληνικων ομολογων με πολυ μικρο επιτοκιο απο τους Ελληνες, με τα εσοδα των οποιων θα πληρωνοταν το χρεος. Και παλι κατι τετοιο ειναι δυσκολο μια και τετοια ομολογα θα ηταν ζημιογονα για τους αγοραστες, μια και το επιτοκιο δεν θα καλυπτε την φθορα της αξιας του αρχικου ποσου απο τον πληθωρισμο.

•    Η αναδιαρθρωση του χρεους, δηλαδη επιμυκηνση του χρονου αποπληρωμης, με χαμηλωτερα επιτοκια. Εφεικτη λυση η οποια επρεπε να γινει πριν την υπογραφη του Μνημονιου.

•    Η διαγραφη μερους του χρεους απο τους δανειστες. Παλι μια εφεικτη λυση που ποτε δεν συζητηθηκε απο τους πολιτικους μας.

Προσωπικα πιστευω οτι η καλυτερη λυση θα ηταν μια ενωση των 2 τελευταιων λυσεων, δηλαδη διαγραφη μερους του χρεους και αναδιαρθρωση του υπολοιπου ποσου. Ας δουμε εαν κατι τετοιο ειναι δυνατον να γινει.

Το 2001 η Αργεντινη παγωσε την πληρωμη 100 δις δολαριων. Το 2005 προσφερε στους δανειστες της το ενα τριτο του ποσου ως μια τελευταια ευκαιρια να παρουν πισω κατι απο τα δανεικα. Το 75% των δανειστων δεχθηκαν (παρα να τα χασουν ολα). Το 2010 εκανε την ιδια προσφορα στους υπολοιπους, αυτη τη φορα λεγωντας οτι οσοι δεν την δεχτουν θα χασουν για παντα τα λεφτα τους (πηγη Financial Times).

Πριν ομως κανουμε κατι παρομοιο, πρεπει να ξεφωρτωθουμε το Μνημονιο. Για οσους δεν το ξερουν, το Μνημονιο ειναι αντισυνταγματικο. Αυτο δεν το λεω εγω αλλα πολλοι Ελληνες συνταγματολογοι, εκ των οποιων και ο Γιωργος Κασιματης. Αλλα αυτο μπορειτε να το δειτε και μονοι σας:

Το Αρθρο 28 του Ελληνικου Συνταγματος λεει

«   1. Για να εξυπηρετηθεί σπουδαίο εθνικό συμφέρον και να προαχθεί η συνεργασία με άλλα κράτη, μπορεί να αναγνωρισθούν, με συνθήκη ή συμφωνία, σε όργανα διεθνών οργανισμών αρμοδιότητες που προβλέπονται από το Σύνταγμα. Για την ψήφιση νόμου που κυρώνει αυτή τη συνθήκη ή συμφωνία απαιτείται πλειοψηφία των τριών πέμπτων του όλου αριθμού των βουλευτών.

   2. Η Ελλάδα προβαίνει ελεύθερα, με νόμο που ψηφίζεται από την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, σε περιορισμούς ως προς την άσκηση της εθνικής κυριαρχίας της, εφόσον αυτό υπαγορεύεται από σπουδαίο εθνικό συμφέρον, δεν θίγει τα δικαιώματα του ανθρώπου και τις βάσεις του δημοκρατικού πολιτεύματος και γίνεται με βάση τις αρχές της ισότητας και με τον όρο της αμοιβαιότητας..»


Το Αρθρο 14(5) του Μνημονιου λεει (καντε κλικ πανω στο κειμενο για να το μεγαλωσετε):









Με λιγα λογια, εφοσον το Μνημονιο ειναι ενα ειδος δανειοληπτικης συμφωνιας, η οποια ομως περιοριζει την εθνικη κυριαρχια επειδη η Ελλαδα παραιτειται απο τα δικαιωματα της σχετικα με τη δημιοσια περιουσια της, το Μνημονιο επρεπε να εχει ψηφισθει απο το 100% των βουλευτων βαση του Αρθρου 28(2) του Συνταγματος. Αλλα και τα τρια πεμπτα να παρουμε, βαση του Αρθρου 28(1), αυτο σημαινει οτι 180 βουλευτες επρεπε να το ψηφισουν. Το Μνημονιο ψηφιστικε απο 172 βουλευτες. Αρα, η συμφωνια ηταν αντισυνταγματικη!!

Ο κυριος Κασιματης εχει πει επεισης

«Αναφέρω μερικές βασικές κατηγορίες παραβίασης του Συντάγματος: α) Δεν έχουν κυρωθεί με νόμο, όπως απαιτεί το Σύνταγμα, οι τρεις διεθνείς συμφωνίες που συνιστούν τη δανειοδότηση της Ελλάδας από την ΕΕ και το ΔΝΤ: η «Σύμβαση Δανειακής Διευκόλυνσης» της Ελλάδας με τα κράτη μέλη της ευρωζώνης, με τίτλο «Μνημόνιο Συνεννόησης» και η συμφωνία μεταξύ Ελλάδας και ΔΝΤ. Παρά τη μη κύρωση από τη λαϊκή αντιπροσωπεία, οι Συμβάσεις αυτές εφαρμόζονται μέσω ειδικού νόμου, στον οποίο περιελήφθησαν οι βασικές υποχρεώσεις που ανέλαβε η χώρα μας με τις Συμβάσεις. Αυτό αποτελεί σοβαρή συνταγματική ανωμαλία. β) Δεύτερη κατηγορία παραβάσεων του Συντάγματος, του Ευρωπαϊκού Δικαίου και του Διεθνούς Δικαίου αποτελούν οι κάθε είδους περικοπές νομοθετημένων αποδοχών (υπαλλήλων και συνταξιούχων). Η κατηγορία αυτή είναι ώριμη για δικαστική προσφυγή και κατατέθηκε ήδη η πρώτη αίτηση ακυρώσεως από το ΔΣΑ, την ΕΣΗΕΑ, την Ομοσπονδία Συνταξιούχων, την ΑΔΕΔΥ κ.ά. Θα ακολουθήσουν ασφαλώς και πολλές άλλες. Εκτός από αιτήσεις ακυρώσεως των πράξεων περικοπής αποδοχών (επιδομάτων, 13ου και 14ου μισθού κ.λπ.) θα ακολουθήσουν και αγωγές αποζημίωσης και επιστροφής των ποσών που θα έχουν παρακρατηθεί κατά του Δημοσίου. γ) Μια τρίτη κατηγορία αποτελούν οι παραβιάσεις των συνταγματικών και διεθνούς δικαίου εγγυήσεων των κοινωνικών δικαιωμάτων και των δικαιωμάτων των εργαζομένων (δικαιώματα κοινωνικής ασφάλισης, δικαιώματα εργαζομένων, συλλογικές συμβάσεις εργασίας κ. ά.).»


Επειδη ομως δεν υπαρχει ελληνικο δικαστηριο που να το καταδικασει, η Ελλαδα θα πρεπει να παει στο Ευρωπαικο Δικαστηριο. Σχετικα με κατι τετοιο, το Μνημονιο λεει στο Αρθρο 6:
  










Επεισης, στο Αρθρο 8(1) λεει:

 



Δεν ειμαι συνταγματολογος, αλλα το παραπανω Αρθρο λεει οτι εαν το μνημονιο κριθει ως αντισυνταγματικο απο το Ευρωπαικο Δικαστηριο, οι δανειστες μπορουν να κανουν μια γραπτη ειδοποιηση για την εξοφληση του δανειου που εχει ηδη πληρωθει. Τωρα, το ποσο αυτη η ‘γραπτη ειδοποιηση’ εχει δυναμη στο να υποχρεωσει την Ελλαδα να το αποπληρωσει, ειναι αλλο θεμα.
Βλεπουμε λοιπον οτι λυση υπαρχει, αρκει οι πολιτικοι μας να το θελουνε. Να, λοιπον, πως θα προτινα εγω να γινουν τα πραγματα:


1.    ΠΑΓΩΜΑ/ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΤΟΥ ΧΡΕΟΥΣ
Η νεα κυβερνηση (που βγηκε με τις νεες αλλαγες οπως τις εξηγησα στο δευτερο μερος) θα πρεπει να παγωσει την πληρωμη οποιουδηποτε δημοσιου χρεους σε δανειστες εξωτερικου. 

Αμεσως θα πρεπει να στειλει ολες τις υποθεσεις που αφορουν την καταρτηση και συμφωνια ολων αυτων των δανειων στο Ευρωπαικο Δικαστηριο αλλα και το συμβουλιο του ΟΗΕ, για να ερευνηθει για το αν οι οροι των δανειων αυτων ειναι αντισυνταγματικοι/εναντια στο νομικο και οικονομικο δικαιο/κατα του νομου περι δικαιωματων του ανθρωπου.

Περιπου το 97% των δανειων που ελαβε η Ελλαδα την τελευταια 10ετια πηγαν στην εξυπηρετηση προηγουμενων δανειων. Το δημοσιο χρεος αυτη τη στιγμη ειναι περιπου 300 δις ευρω. 100 δις ωφειλονται σε ελληνικες τραπεζες και 200 δις σε τραπεζες του εξωτερικου.

Οσα δανεια κριθουν απο τα δικαστηρια ως αδικα/αντισυνταγματικα κλπ θα μας απαλασσουν ουσιαστικα απο την υποχρεωση να τα πληρωσουμε (κατι που εγινε προσφατα με το Εκουαντορ), η θα μας δινουν τη δυνατοτητα να κανουμε αναδιαρθρωση πληρωμης με πολυ καλους ορους (βλεπε Αργεντινη).

Σε δανεια που θα κριθουν κανονικα, το παγωμα πληρωμης τους θα ισχυσει, αλλα οι δανειστες θα κλειθουν να συζητησουν μια αναδιαρθρωση.

Πχ αδικα δανεια μπορουν να αναδιαρθρωθουν ωστε μονο το ενα τριτο του δανειου να πληρωθει (ατοκο), ενω σε κανονικα δανεια το μισο (ατοκο).

Οι οροι αυτοι θα πρεπει να περιλαμβανουν παγωμα πληρωμης για τα επομενα 8 χρονια και αφαιρεση οποιουδηποτε τοκου. Πχ εαν υπαρχει ενα δανειο 50 δις απο τη Γερμανια και συμφωνηθει μειωση του ποσου σε 25 δις, μεσα στους υπολοιπους ορους πληρωμης θα πρεπει να ειναι οτι πληρωμες προς εξοφληση θα ξεκινησουν σε 8 χρονια και το συνολικο ποσο θα ειναι παλι 25 δις (δηλαδη δε θα πληρωθουν φοροι σε αυτο το ποσο). Οι δανειστες δε θα εχουν και πολλες επιλογες μια και αρνηση τους ως προς αλλαγη των ορων και του ποσου θα σημαινει και αυτοματη αρνηση απο την πλευρα της Ελλαδας να πληρωσει το συγκεκριμενο δανειο.



2.    ΕΞΟΔΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΡΩΖΩΝΗ

Αλλο ενα παραμυθι που μας πουλανε οι πολιτικοι ειναι οτι αυτο ειναι αδυνατο και θα ηταν καταστροφικο. Ισα ισα που κατι τετοιο ειναι και δυνατο και θα μας σωσει.

Στη συγκεκριμενη συνθηκη προς ενταξη στην Ευρωζωνη δεν υπαρχει αναφορα σε εξοδο μιας χωρας απο αυτη. Αυτο ομως δεν σημαινει αυτοματα οτι δεν υπαρχει περιπτωση κατι τετοιο να γινει, απλα το οτι η συνθηκη δεν καλειπτει μια τετοια περιπτωση.

Μαλιστα, ολο και πιο συχνα ακουμε οικονομολογους απο το εξωτερικο να αναφερονται σε μια τετοια πιθανοτητα και να λενε οτι κατι τετοιο θα ηταν προτιμοτερο για την Ελλαδα. Και ετσι ειναι.

Πολυ απλα, οταν μια χωρα εχει τη δυνατοτητα να τυπωνει το δικο της χρημα, μπορει να αντιμετωπισει μια οικονομικη κριση πολυ καλυτερα απο μια που δεν μπορει.

Κατι τετοιο βεβαια δεν θα συμφερε την Γερμανια μια και θα εφερνε κριση στο ευρω και ισως εδινε το εναυσμα και σε αλλες χωρες τις Ευρωζωνης να κανουν το ιδιο.

Η εξοδος απο την Ευρωζωνη δεν σημαινει και εξοδο απο την ΕΕ. Απλα, με το να βγουμε απο την Ευρωζωνη αποκταμε παλι εμεις τον ελεγχο της οικονομιας μας και επανερχομαστε στο εθνικο μας νομισμα.



3.    ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ
Για να υπαρξει σταθεροτητα στο οικονομικο σχεδιο του κρατους, ενα μεγαλο μερος του ελεγχου των βασικων τραπεζων στην Ελλαδα πρεπει να περασει στο ιδιο το κρατος. Εαν αυτο δε γινει, τοτε τα παραπανω μετρα δεν θα εχουν κανενα απολυτως αποτελεσμα.

Ο μονος τροπος για να διασωθουν οι λαϊκες αποταμιευσεις και καταθεσεις, ειναι η δημοσιοποιηση των βασικων τραπεζων και η μεταστροφη τους σε μοχλους αναδιοργανωσης και αναπτυξιακης στηριξης της επιχειρησης, του ατομικου παραγωγου και επιχειρηματια, καθως και του  νοικοκυριου. Μονο με ενα μερος των τραπεζων στα χερια του κρατους μπορει να ελεγχθει και η ροη κεφαλαιου στο εξωτερικο που αποτελει εδω και χρονια μια απο τις πιο μεγαλες πληγες της ελληνικης οικονομιας.

Επισης, με αυτο τον τροπο ατομα που θα χασουν εξαιτιας μιας υποτιμησης της δραχμης (πχ αν εχουν παρει στεγαστικα και αλλα δανεια σε ευρω) θα μπορουν να προστατευθουν.

Το κρατος εχει ηδη τροφοδοτησει τις ελληνικες τραπεζες με 28 δις ευρω (αυτο εγινε αρχικα, τωρα εχουν παρει και αλλα), ενα ποσο που αντιστοιχει στο μεγαλυτερο μερος του μετοχικου κεφαλαιου των μεγαλυτερων ελληνικων τραπεζων.

Συγκεκριμενα, το μετοχικο κεφαλαιο των παρακατω τραπεζων στις 23 Ιουλιου 2010 ηταν ως εξης (πηγη Financial Times):

Εθνικη Τραπεζα της Ελλαδος    6,6 δις ευρω
Eurobank Εργασιας                    3,07 δις ευρω
Alpha Bank                                  2,65 δις ευρω
Αγροτικη                                       905 εκ ευρω
Αττικης                                          315 εκ ευρω
Εμπορικη                                     1,3 δις ευρω
Γενικη                                           134 εκ ευρω
Μαρφιν Εγνατια                           289 εκ ευρω
Πειραιως                                      1,8 δις ευρω

Οπως βλεπετε, τα 28 δις που εδωσε το κρατος προσφατα στις τραπεζες λογω της οικονομικης κρισης, μπορουσε να αγορασει το 100% των μεγαλυτερων ελληνικων τραπεζων.

Οι παραπανω τραπεζες θα δημοσιοποιηθουν, με το 100% των μετοχων τους να πηγαινει στο κρατος και θα παραμεινουν εκτος χρηματιστηριου.

Σε τραπεζες που θα αρνηθουν την δημοσιοποιηση, το κρατος θα παγωσει τα δανεια που τους ωφειλει (θυμαστε οτι 100 δις του δημοσιου χρεους ωφειλονται στις ελληνικες τραπεζες). Ετσι, οι τραπεζες θα πρεπει να διαλεξουν πτωχευση (μια και παγωμα των δανειων αυτων σημαινει ουσιαστικα και πτωχευση των τραπεζων που τα εχουν δανεισει) η εθνικοποιηση.




4.    ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΕΘΝΙΚΟΥ ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΣ

Μετα την εξοδο της χωρας απο την Ευρωζωνη, η δραχμη θα επανελθει. Η αντιστοιχεια δραχμης/ευρω θα ειναι 1 προς 1, ωστε να μην υπαρξει μειωση της αξιας της δραχμης εντος συνορων. Εκτος συνορων, η υποτιμηση της δραχμης θα κανει τα προιοντα μας πιο φτηνα, αυξανωντας τις εξαγωγες.

Η Τραπεζα της Ελλαδος θα αρχησει την κυκλοφορια του εθνικου νομισματος. Το δημοσιο χρεος (πλην των παγωμενων δανειων) θα καλυφθει προς το παρων με αυτο τον τροπο, ωστε να μπορουν οι μισθοι και συνταξεις να καλυφθουν.

Οι τραπεζες που περασαν στον ελεγχο του κρατους θα χρησιμποποιηθουν ως πληρωτες και δανειοδοτες αυτου του νεου χρηματος, αλλα με τους παρακατω ορους:

1.    Οι τραπεζες αυτες θα χωριστουν αναλογα με το πως θα χρησιμοποιουνται τα χρηματα. Πχ 

  • Η Αγροτικη για να δανειοδοτησει και να επενδυσει σε αγροτικα θεματα και κατοπιν δικη της αποφασης αλλα και του κρατους. Τα δανεια της θα ειναι με ελαχιστο επιτοκιο, που δεν θα ξεπερναει το ποσοστο πληθωρισμου.
  • Η Εμπορικη θα εχει την αναλογη δραση οπως η Αγροτικη, αλλα στον τομεα του Εμποριου.
  • Η Γενικη θα χρησιμοποιηθει αποκληστικα για τις πληρωμες των δημοσιων υπαλληλων.
  • Η Αλφα (πχ) θα ονομαστει ‘Ασφαλισεων’ και θα χρησιμοποιηθει αποκλειστικα στις πληρωμες συνταξεων και αλλων ασφαλειων/επιδοματων.
  • Μια απο τις υπολοιπες θα ονομαστει Κρατικων Επενδυσεων. Η λειτουργεια της θα εξηγηθει σε παρακατω κεφαλαια.
  • Οι υπολοιπες θα χρησιμοποιηθουν κανονικα, αλλα με χαμηλους τοκους δανειοδοτησης, ελεγμενους απο το κρατος.
2.    Στις τραπεζες που κυρηξαν πτωχευση, το κρατος θα καλυψει την πληρωμη των καταθεσεων που χαθηκαν (στους αναλογους καταθετες) και θα αναλαβει την συλλογη των δανειοδοτησεων.

3.    Ιδιωτες και επιχειρησεις που ζημιωθηκαν απο την αλλαγη στη δραχμη (πχ καποιος που εχει στεγαστικο δανειο σε ευρω θα πρεπει να πληρωσει παραπανω οταν η δραχμη υποτιμηθει, μια επιχειρηση που εισαγει απο την Ευρωπη θα πρεπει να πληρωνει πιο πολλα) θα λαμβανουν βοηθεια. Πχ ο ιδιωτης που εχει στεγαστικο δανειο σε ευρω θα μπορει να το σταματησει και να παρει ενα ισοδυναμο δανειο σε δραχμες.

4.    Ολες οι τραπεζες (δημοσιες και μη) θα παρακρατουν το 40% καταθεσεων που μεταφερονται σε καταθεσεις εξωτερικου. Με αυτο τον τροπο θα προσπαθησουμε να σταματησουμε την ροη χρηματος προς το εξωτερικο, οχι για παντα αλλα εως οτου τα μετρα που εξηγω σε αυτο και σε μελλοντικα κειμενα εχουν γινει.

Ετσι, με το τελος του πρωτου ετους η Ελλαδα θα εχει ενα νεο εκλογικο συστημα με το οποιο ο λαος αποφασιζει για το ποια προβληματα πρεπει να λυθουν και η Βουλη απλα ενεργει στο να λυσει τα συγκεκριμενα προβληματα. Η Ελλαδα θα εχει βγει απο την Ευρωζωνη, θα εχει σταματησει την πληρωμη δανειων για τα επομενα 8 χρονια, θα εχει μειωσει το συνολικο ποσο δανειων που πρεπει να πληρωσει και θα εχει επιστρεψει στη δραχμη ωστε να μπορει να ελεγχει την οικονομικη της σταθεροτητα.

Στο επομενο κειμενο θα σας παρουσιασω τις επομενες ριζικες αλλαγες, οι οποιες πρεπει να γινουν απο το δευτερο ετος.

No comments:

Post a Comment